Aan het begin van iedere dag wordt het lesprogramma besproken. Dit programma is zichtbaar op het bord of op kaarten. Nagenoeg iedere les start met een basisinstructie van de leerkracht.
We laten zien hoeveel tijd kinderen hebben voor de verwerking van een bepaalde activiteit. De leerkracht geeft uitleg over het doel van de les en wat van de kinderen wordt verwacht. Dit kunnen afspraken zijn over samenwerken, elkaar helpen en de werksfeer.
Weektaak
Op de weektaak staan activiteiten voor alle kinderen, maar ook specifieke activiteiten die zijn afgestemd op de leerbehoefte van het kind. Zo weet ieder kind waar hij of zij aan toe is blijft de structuur van het lesaanbod gewaarborgd.
Voorsprong
De Rembrandtschool heeft beleid ontwikkeld op het omgaan met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Door dit beleid is er sprake van een doorgaande lijn voor de groepen 1 t/m 8 in de omgang met kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn. Ten behoeve van deze kinderen is bovendien extra materiaal aangeschaft, zodat ook zij zich optimaal op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Voor leerlingen van groep 5 t/m 8, die daar de capaciteiten voor hebben, is er een plusklas beschikbaar.