Wij streven naar een goed contact tussen ouders en school, we willen een school zijn met een lage drempel. Dit houdt in, dat wij graag van u horen als u ergens mee zit. In eerste instantie is het altijd goed om eventuele problemen te bespreken met de leerkracht van uw kind. Heeft u daarna nog behoefte aan een gesprek met de directeur, dan is zij ook bereid om u te woord te staan. Het is prettig als u vooraf even een afspraak maakt. Er wordt dan tijd voor u vrijgemaakt. Behalve het melden van kritische punten, vinden we het ook prettig om te horen waar u tevreden over bent.
Huisbezoek en schoolgids
De leerkrachten van groep 1 komen op huisbezoek binnen ongeveer 8 weken nadat het kind op school gekomen is. Ook in de andere groepen zullen kinderen thuis bezocht worden wanneer ze tussentijds instromen. We vinden het belangrijk om nader kennis te maken en de thuissituatie van het kind te leren kennen. Helaas is dit tijdelijk niet mogelijk vanwege de corona maatregelen.
Ieder jaar wordt de schoolgids opnieuw vastgesteld en gepubliceerd op de website. Heeft u niet de beschikking over een computer, dan kunt u een uitdraai van de tekst vragen op school.
Rapportages
Voor groep 1 wordt er een plakboek bijgehouden. Aan het eind van het schooljaar krijgen de kinderen die voor januari gestart zijn een schoolrapport. Voor de kinderen van groep 2 wordt ook een plakboek bijgehouden en zij krijgen 2x per jaar een schoolrapport. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 ontvangen 3x per jaar een schoolrapport. De ontwikkeling wordt hierop weergegeven door cijfers en letters. Voor ieder leerjaar is er een apart rapportblad. Deze bladen worden in een speciale rapportmap bewaard.
Rapport middagen & avonden
Deze middagen/avonden worden twee maal per jaar voor groep 1 tot en met 8 gehouden in de periode dat het plakboek en/of het rapport verschijnt. Op deze middagen/avonden kunt u het werk en de ontwikkeling van uw kind(eren) bespreken. U krijgt voor deze gesprekken een aparte uitnodiging. Wij vinden het belangrijk u op de hoogte te stellen van de voortgang van uw kind(eren). Daarom verwachten we dat u aanwezig bent bij de gesprekken. Vanaf groep 5 verwachten wij ook de leerling bij het gesprek.
Bij gescheiden ouders…
Wij hebben ervoor gekozen om de ouder/verzorger bij wie het kind woont “actief” te informeren, en de eventuele andere ouder “passief” te informeren. Dit wil zeggen dat de school de informatie, brieven, rapporten e.d. aan de ouder of verzorger geeft bij wie het kind in huis woont. Het is de bedoeling dat de ouder die de informatie ontvangt de andere ouder op de hoogte brengt van de informatie.
Wanneer de ouder bij wie het kind woont dit niet doet, dan kan de andere ouder zelf aan de school vragen om rechtstreeks geïnformeerd te worden. Ook kan deze ouder vragen om een apart rapportgesprek. Voor dit gesprek zal de ouder dan zelf een afspraak moeten maken met de leerkracht. Deze afspraak wordt in principe op een ander moment gepland dan waarin de rapportagegesprekken plaatsvinden.
We gaan er van uit dat u ons tijdig en zo volledig mogelijk informeert over relevante informatie zoals bijvoorbeeld het ouderschapsplan en omgangsafspraken die van belang zijn voor de school.
Digitale ondersteuning
De Rembrandtschool beschikt over een goed systeem voor leerlingzorg. Zodoende kunnen we elke leerling de aandacht geven die het nodig heeft. Alle resultaten van testen, toetsen en observaties van de leerlingen worden bijgehouden in het digitale leerlingvolgsysteem Parnassys. Op deze manier kunnen we de ontwikkeling van de kinderen door de jaren heen goed volgen en bovendien de kwaliteit van ons onderwijs monitoren. Alle ouders hebben een inlogcode van het ouderportaal van Parnassys. Via dit systeem ontvangt u mail, kunt u de leerling kaart en de Cito toets gegevens van uw kind bekijken en ziet u de jaarkalender van de school.
Bij vragen, onduidelijkheden of zorgen over uw kind, richt u zich dan altijd eerst tot de leerkracht van uw kind. De leerkrachten zijn voor alle vragen uw eerste aanspreekpunt!